e

Tuesday, January 13, 2009

sambal tempoyak daun kayu

hai semua..adakah anda rajin hari ni?Sarcasticsuke makan tempoyakGrin?hahha..hari ni cik nak kongsi satu resepi.kalo suke, resepi ini untuk anda.kawan cik baru je masak resepi ni mase kelas ASIAN CUISINE isnin ari tuh.tapi baru skang cik berkesempatan nak upload.resepi ni nama die sambal tempoyak daun kayu.asal resepi ni dari negeri sembilan.rasa die pedas.tak pelah.kite teruskan dengan resepi die.
:woooh::woooh::woooh:
bahan-bahan:
300 ml santan pekat
500 g tempoyak
100 g cili padi (tumbuk)
100 g ikan bilis
daun2 ulam (pucuk kadok, pucuk ubi, daun jambu, pucuk labu, petai, serai atau apa2 daun dan ulam2.semua mayang halus/hiris halus)

cara-cara:
  1. panaskan santan dan masukkan tempoyak.kacau hingga sebati.
  2. kemudian masukkan cili padi yang tlah ditumbuk.masuk ikut tahap kepedasan yang diinginkan.
  3. biarkan mendidih selama 5 minit.
  4. kemudian masukkan daun2 yang telah dimayang halus tadi.
  5. kacau rata.
  6. biler dah mendidih, boleyh lah hidang.makan dengan nasi panas pon sodap.
ni daun-daun yang terlibat dalam pembuatan sambal tempoyak.
sambal tempoyak mase tengah masak.
sambal tempoyak yang dah siap.patotnye kaler die laen sket.tapi sebab terlebih taruk daun, tros jadi gelap.

kat bawah ni ade video.boleh la buat jadi panduan.maaf kan la perbualan yang adeFrown.biase la dalam kelas kanFootInMouth.nak buat camne.


video

video
p/s: resepi ni bleyh la nak tawan hati mak mentua..hehehWink

selamat mencuba!
:pandaGeli_32::pandaGeli_32::pandaGeli_32:
*bonne appetite

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...